Uw adreswijziging doorgeven als u gaat verhuizen. Aan wie moet u denken?

Als u verhuist moet u verschillende zaken regelen om te zorgen dat uw adreswijziging goed verwerkt wordt. Zo weet u zeker dat bijvoorbeeld ook uw post meeverhuist naar uw nieuwe adres. Om te zorgen dat overal aan denkt, zetten wij de belangrijkste zaken op een rij.

Uw adreswijziging doorgeven bij de gemeente

Gaat u verhuizen naar een andere gemeente? Dan geeft u uw verhuizing door bij uw nieuwe gemeente. Hier worden uw gegevens aangepast in de Basisregistratie Personen (BRP). Uw nieuwe gemeente zorgt ervoor dat u automatisch wordt afgemeld in uw oude woonplaats, dit hoeft u dus niet zelf te doen.

In de meeste gemeenten kunt u uw verhuizing zowel online als aan het loket doorgeven. Zorg ervoor dat u in ieder geval een legitimatiebewijs en een bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte, etc.) bij de hand heeft.

Let op: geef uw verhuizing op tijd door

U moet uw adreswijziging binnen vier weken vóór en uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing doorgeven bij uw gemeente. Dit is wettelijk verplicht. Doet u dit niet? Dan heeft dit mogelijk gevolgen voor uw gemeentelijke belastingen, toeslagen, parkeervergunning, etc. Daarnaast loopt u het risico op een boete van maximaal €325,-. Opletten dus!

Verhuist mijn post automatisch mee?

De gemeente geeft uw adreswijziging automatisch door aan een aantal belangrijke instanties zoals de Belastingdienst, maar niet aanbijvoorbeeld postnl of Sandd. Gelukkig bieden beide bedrijven een verhuisservice. U geeft uw adreswijziging door via de website en vervolgens wordt uw post doorgestuurd naar uw nieuwe adres.

Met de verhuisservice kunt u ook een aantal bedrijven naar keuze informeren over uw verhuizing, zoals uw internetprovider of uw energiemaatschappij. De verhuisservice van postnl is de eerste 6 maanden gratis, bij de verhuisservice van KijkMijnHuis (partner van Sandd) betaalt u eenmalig €5,- administratiekosten.

Niemand vergeten?

Met de onderstaande checklist weet u zeker dat u al uw belangrijke contacten een verhuisbericht stuurt.

  • Gemeente (nieuw)
  • Vrienden, familie, kennissen en buren
  • Werk (afdeling Personeelszaken/HR)
  • Collega’s
  • Zakelijke relaties
  • School, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf
  • Huisarts
  • Apotheek
  • Tandarts
  • Medisch specialist
  • Consultatiebureau
  • Fysiotherapeut
  • Verzekeraars (auto, reis, uitvaart, rechtsbijstand, etc.)
  • DUO (voor studenten)
  • Dierenarts
  • Bank
  • Notaris
  • Kamer van Koophandel
  • Verenigingen (sport, omroep, vereniging van eigenaren, etc.)
  • Politieke partij
  • Vakbond
  • Kranten en tijdschriften
  • Kerk, moskee, etc.
  • Online shops (bijv. Bol.com, Coolblue, Zalando)
  • Opleidingsinstituut cursussen
  • Boodschappendiensten (Hello Fresh, PicNic)

 

Parkeren op uw nieuwe adres

Kunt u bij uw nieuwe woning alleen betaald parkeren? Vraag dan zo snel mogelijk een parkeervergunning aan bij uw nieuwe gemeente. De regels en wachttijden verschillen per stad, maar het kans soms even duren voor u de vergunning krijgt. Meer informatie vindt u op de website van uw nieuwe gemeente.

Tip: Voorkom dubbele gemeentelijke belastingen

Iedereen betaalt gemeentelijke belastingen zoals OZB, rioolrecht, afvalstoffenheffingen en waterschapsbelasting. Dit betaalt u vaak voor een bepaalde periode vooruit. Mogelijk kunt u dus een gedeelte van dit bedrag terugvragen. Dit kans soms flink wat geld opleveren, dus dit is zeker de moeite waard om te controleren.

Handige websites en tools

Tot slot hebben we een aantal handige website voor u op een rij gezet. Hiermee weet u precies met welke regels u rekening moet houden en kunt u zelfs wat geld besparen. Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*