• ± 3 minuten

Tips om babbeltrucs te herkennen

"Ontdek essentiële tips om babbeltrucs te herkennen met Verhuisbedrijf Draagkracht. Bescherm jezelf tijdens het verhuisproces tegen oplichters."

Verschillende soorten babbeltrucs

Wanneer iemand net is verhuisd, dan moet diegene natuurlijk wennen aan een nieuwe omgeving. Helaas houden inbrekers ook goed in de gaten als er ergens nieuwe bewoners komen. Zij zien dit als een nieuwe poging om ergens een slag te slaan. Daar gebruiken ze soms hele handige trucs voor. Eén daarvan is de welbekende babbeltruc. Alleen wanneer is iemand oprecht en wanneer past iemand deze methode toe?

De meeste mensen hebben goede bedoelingen, maar het is altijd verstandig om voorzichtig te zijn als er een onbekende voor de deur staat. Het komt namelijk voor dat personen met minder goede intenties een huis proberen binnen te komen door middel van een babbeltruc – oftewel smoes

Zij vertellen bijvoorbeeld een zielig verhaal of doen zich als een ander voor om binnen te komen en stiekem geld en andere kostbaarheden weg te grissen. Als de dader de bewoner bij de deur bedreigt of met geweld naar binnen dringt, spreken we over een woningoverval.

Er zijn globaal drie categorieën babbeltrucs:

    • Door iemand die zegt van een bedrijf te zijn.
    • Door iemand die sociale motieven heeft.
    • Door iemand met een probleem

Vanuit een bedrijf

Een persoon van een bedrijf belt aan met een smoes. De persoon is gekleed in het uniform van het bedrijf en/of heeft papieren bij zich in de huisstijl van het bedrijf. Ze kunnen er professioneel, netjes en betrouwbaar uitzien, maar zijn dat dus niet.

Tips:

      • Medewerkers van een bank, een verzekeringsmaatschappij en zelfs de thuiszorg komen nooit onaangekondigd bij u aan de deur. Zij maken altijd vooraf een afspraak!
      • Vraag bij twijfel om een legitimatie, ook als de persoon zegt namens de gemeente, een bedrijf of een instelling te komen. Indien u dan nog twijfelt aan diens goede bedoelingen, is het verstandig om vóórdat u de persoon binnenlaat ter controle te bellen naar het betreffende bedrijf of instantie.
      • Maak een foto van de persoon die zonder afspraak langs komt. Mocht het om een malafide persoon gaan die zich ten onrechte toegang heeft weten te verschaffen en korte tijd later de woning leeg rooft dan kan het beeld helpen bij de opsporing. Ook kan het een afschrikwekkend effect hebben.
      • Personen die zich niet kunnen of willen legitimeren, laat u gewoon niet binnen. Als u het niet vertrouwt, bel dan direct de politie via telefoonnummer 112 en geef het signalement door van de persoon die aan de deur stond.
      • Geef nooit uw bankpas en/of pincode af. Ook niet aan medewerkers van de bank of politie.

    Vanuit sociale motieven

    Het kan ook voorkomen dat één of meer personen aanbellen om een sociale reden. Ze doen zich voor als iemand anders (nieuwe buren, student, etc.). Het zijn vaak jongere mensen, soms kinderen, of vrouwen; mensen waarvan over het algemeen verwacht wordt dat ze geen kwaad in de zin hebben.

    Tip

      • Als u een collectant niet kent, laat deze dan buiten wachten en doe de deur even dicht terwijl u geld gaat halen. Neem uw portemonnee niet mee naar de deur.

    Vanuit een probleem

    Iemand belt aan omdat hijzelf of een ander in nood is of een ander probleem heeft.

    Tip

      • Als onbekenden in nood aan de deur komen en vragen of ze het alarmnummer mogen bellen, laat ze dan niet binnen, maar bel zelf het alarmnummer.

    Doe nooit zomaar de deur open

    • Maak met uzelf de afspraak dat u niet opendoet zonder eerst te kijken wie er voor de deur staat. Kijk door het raam, deurspion en gebruik, indien aanwezig, de intercom.
    • Doe, voordat u de deur voor een vreemde opent, een kierstandhouder op de deur (stevige variant van een deurkettinkje), zodat niemand de deur kan openen en u naar binnen kan duwen.
    • Vraag wie de persoon is en wat deze komt doen.